ZAGORSKI ŠTRUKLI

„Ovo je, u stvari, kuvana savijača. Odomaćena je u severozapadnim krajevima naše zemlje...“- reči su „Velikog narodnog kuvara“, Spasenije Pate Marković. Danas naša zemlja ne doseže do spomenutih prostora. Pored toga što smo postali siromašni na drugim poljima, osiromašili smo i za gastronomsku zbirku divnih i bogatih jela. Jedno od takvih jela je i tema Kuvarijacija. Pogađate, to su Zagorski štrukli, sa Nadinog blogaPrva rečenica, u ovom postu, samo jednim delom opisuje štrukle. Ali, ne dajte se prevariti, nije ovo kuvana savijača. Nije ni približno savijači. Sličnost je u izradi testa (razvlačenju), ostalo je potpuno nova priča. Prednost dajem štruklima, uz svo poštovanje, staroj, dobro znanoj, dami – gospođi Savijači. Ipak, ovo su dve bliske ali ipak, jako različite kategorije. 


Recept sam pratila od reči do reči, strogo se pridržavajući uputa. Osim, u sledećem:
- Količina namirnica potrebnih za nadev - za moj ukus previše je ½ kg sira, te sam koristila ±300 g. Tako umanjena količina učinila je štrukle i više nego nadevenim. 
- Testo se razvlačilo k'o od šale, možda idući put ne budem koristila oklagiju, za početno rastanjivanje testa, već odmah krenem sa razvlačenjem kao kod klasične savijače. 
- Nakon razvalačenja testa, obod (tvrđi, deblji, sloj koji je preostao) sam uklonila, nadev nanela kako je rečeno, preklopila krajeve, potom urolala i koristeći dršku varjače testo podelila utiskujući varjaču u testo, zatim presekla kafenom tacnom, poređala u pleh i pekla u ugrejanoj rerni, prema Nadinim uputima. 
- Količinu preliva sam, takođe, prilagodila našim ukusima, jer volimo kada testo ima što hrskaviju koricu. Tako da je preliv zahvatio donju polovinu štruklica, a gornja polovina je bila fino hrskava. 
 
Za testo:
300 g glatkog brašna

malo soli

1 jaje

2 supene kašike ulja + 2 za premazivanje

100 ml mlake vode

Za fil:

300 g svežeg, starijeg, sira

80 ml kisele pavlake

malo soli

1 jaje

3 supene kašike ulja

Za preliv:

80 ml kisele pavlake

100 ml mleka

malo soli

1 jaje 

Priprema:

Pomešati brašno, so, ulje, jaje i mlaku vodu, pa umesiti glatko testo. Testo će biti tvrđe i žilavije strukture u odnosu na hlebno testo. Jufkicu namazati sa 2 kašike ulja, prekriti posudu pamučnom krpom i ostaviti da odmara 30-40 minuta (zavisi od sobne T).

Na stolu, prekrivenim čaršafom, razvlačiti jufkicu. Prvo jufku položiti na skupljene nadlanice, kao kada razvlačite testo za picu, lagano je, naizmeničnim pokretima levo-desno, rastanjiti sve dok možete rukama da vladate testom, zatim spustiti testo na čaršaf i razvlačiti ga kao testo za savijače/razvlaluše. Naime, obode testa zahvatati blago prstima i lagano vući ka sebi, u krug. Ukoliko testo pređe ivice stola, ništa ne mari, još bolje:) Sve vreme vodite računa da se testo ne cepa. Poneka rupica je dozvoljena ali budite što pažljiviji.

Kada je testo dovoljno rastanjeno (da bude prozirno i tanano) na donji deo razvučene jufke treba naneti fil. Sve navedene sastojke za fil dobro umutiti i rasporediti na donji deo kore, u 2-3 nivoa. Ostatak kore poprskati uljem.

Zatim, prebaciti bočne krajeve testa lagano, uz pomoć čaršafa. Voditi računa da ne bude previše preklopljeno, oko 2-3 cm sasvim je dovoljno. Zatim, zarolati testo od sebe ka gornjoj polovini testa, lagano, uz pomoć čaršafa, naravno.

Tako dobijen valjak na nekoliko mesta utisnuti drškom od varjače. Znači, dršku varjače prvo pritisnuti na polovinu valjka, zatim svaku dobijenu polovinu na polovine..., blago ali potpuno naslanjajući dršku varjače do dna testa. Od ove količine namirnica, dobije se 8 štrukli. Zatim, koristeći kafenu tacnu ili tanjirić zaseći dobro na mestima gde je prethodno utisnuto varjačom.

U nauljenu vatrostalnu posudu ili tepsiju poređati štrukle i peći u ugrejanoj rerni na 200 stepeni C, 30-ak minuta. Zatim, umutiti namirnice za preliv i preliti štrukle, pa nastaviti sa pečenjem još 10 minuta, dok ne dobiju finu pokoricu.

Služiti toplo.
Pošto nisam ljubitelj kombinacije sira i šećera, ni ovog puta nisam sebe uspela naterati da istu probam. Tako da su na stolu bili štrukli striktno punjeni sirom i zaliveni pavlakom. Znači, slana varijanta:) Kompletan utisak je više nego pozitivan. Naime, prepleteni slojevi sira i testa, koje se sa lakoćom topi u ustima, mogu Vas naterati da preterate sa brojem pojedenih štruklica:) Ne, nisam ja preterala, ne dam se, hihihi – ali bilo nas je koji jesmo!    
Nado, hvala što si nam na ovaj način približila Zagorje.

Nale

Biće mi drago ako u komentarima iznesete svoje utiske, kritike i predloge. Hvala vam.

26 коментара:

  1. Baš zanimljivo si ih opisala! :)
    Ja ih nažalost nisam uspjela napraviti, ali sam si ih zabilježila za popravni, tokom ljetne pauze. Ako ne stignem prije. :)

    ОдговориИзбриши
  2. Sad si me toliko zbunila ovim postom, da sam morala da proverim datum u kalendaru :)))

    Ih, kako si ih lepo zapekla!
    Delim tvoje odusevljeje struklama. Ja sam ih vec 2. put ovaj mesec radila. A slazem se za kolicinu sira, kod mene je to bilo uslovljeno kolicinom nadjenom u frizideru koja je bila oko 400g i to je sasvim dovoljno. I mi ih klopamo samo slane.

    ОдговориИзбриши
  3. Mislim ja, kako smo to ostali bez Zagorja, a onda mi prosine! Ma, divni su ti, moraću se ipak prihvatiti vučenja tijesta i to naučiti. U mojem kraju se ne radi ova varijanta (kuhana), ali se rade sve druge. Izvrsno su ti ispali - savršeno ustvari!

    ОдговориИзбриши
  4. Obožavam domaće štrukle i ovakve odlične recepte koje me podsjećaju na djetinjstvo.
    Sve pohvale, izgledaju baš kao da ih pekla moja baka!

    Lijep pozdrav:)

    ОдговориИзбриши
  5. Znam da danas nije 31., ali sam se zamislila kad sam vidjela najavu s tvog bloga.

    Totalno nam se razlikuje ukus - volim slatki sir, a volim i puno preljeva. Srećom, ovo je idealan recept za prilagođavanje vlastitom ukusu.

    ОдговориИзбриши
  6. Naisla sam vec na ovaj recept i bukvalno sve sto si ti izmenila sigurno bih i ja. Moracu sebe da nateram na neke recepte sa slatkim kombinacijama, mada to uvek kazem pa nista...

    ОдговориИзбриши
  7. volim i štrukle i savijače :) Izgleda odlično

    ОдговориИзбриши
  8. Nale,ja dolazim kod tebe i donosim ti ruske kape.Ostavi malko:))Ja ih nisam jos napravila.Ako ih ne napravim do kraja igrice,napravicu ih kasnije,jer stvarno zasluzuju da budu isprobani.Samo da se ne navucemo:)

    ОдговориИзбриши
  9. Kada sam videla štrukle na Nadinom blogu, oduševila sam se načinom razvlačenja testa a sada kada sam videla to isto i kod tebe, definitivno ću u što skorije vreme probati da ih napravim i ja. Nale, svaka ti čast, izgledaju fenomenalno a i slike su fantastične...

    ОдговориИзбриши
  10. Nale, ovo sa varjačom ti je super ideja. To ću da primenim sledeći put pa tek onda da sečem. Mislim da se cure ovde čude otkud post danas, jer ti verovatno kao što ni ja nisam znala, nisi primetila da ova igrica ima i datum objave. Sve se objavljuje poslednjeg dana u mesecu. Sada mi je jasno otkud su svi oni recepti izlazili u isti dan, a ja mislila kako se sve one usklade pa u roku od 2 sata izađe 20 istih recepata.
    U svakom slučaju ja sam se u štrukle zaljubila i odlično su ti ispale.

    ОдговориИзбриши
  11. Fineee štrukle! Nikad ih nisam pravila ali ih "jedem" očima kadgod ih ugledam na blogovima...

    ОдговориИзбриши
  12. Nale draga,
    ja sam upravo došla s posla, vidjela sam doduše danas krišom na poslu tvoj komentar pod mojim štruklama, ali sad još i ovim postom, jako si mi uljepšala ovaj tmuran, težak radni i kišni dan!
    Jako mi je drago da si zadovoljna receptom i da ste uživali u štruklicama! Hvala ti!

    ОдговориИзбриши
  13. Dragi moji, puno hvala na lepim recima i znajte da su strukli zaista odlicni.

    E, sada sto se tice datuma objave-necu biti tu narednih 15 dana, a nisam do jutros znala za opciju odlozenog objavljivanja, dok mi Maja ne rece. Hvala Majo. Tako da sam izbacila post ranije, iz tog razloga. Nista vise. Ali, pravila su pravila, pa mi uopste nece smetati ukoliko odlucite da moja prijava bude "diskvalifikovana usled ne postovanja pravila":)
    Eto, covek svakog dana uci nove stvari. Majo, hvala jos jednom za savet:)))

    Pozdrav, svima

    ОдговориИзбриши
  14. Ma meni ej svejedno kako se zove..ali vazno da izgleda ovako ukusno i fino:)

    ОдговориИзбриши
  15. Fantastično kod tebe kao i uvijek,volim štrukle,dugo ih nisam pravila,ali fino si mi dala podsjetnik..veliki ti pozdrav:)

    ОдговориИзбриши
  16. Super si napravila Nadine štrukle, a meni se isto tako sviđa uvod u post, baš si lijepo napisala.
    Ja sam ih planirala isprobati slijedeći vikend i baš me zanima hoću li se uspjeti izboriti sa razvlačenjem tijesta, u svakom slučaju ću pokušati :)

    ОдговориИзбриши
  17. Superiska! I ja planiram da ih pravim, ali nikako da nadjem vremena. Cini mi se da mi za strukle treba 2-3 sata, a ne znam da li cu moci da nadjem toliko u komadu.
    Divne su!

    ОдговориИзбриши
  18. Ma, di ces biti diskvalifikovana, ne damo mi ove tvoje strukle nikuda da odu, hihih... salim se, stvarno si ih dobro napravila, i znam sigurno da ste uzivali. Kad sam pre par godina otkrila recept za strukle na coolki, jedno vreme sam ih tako cesto pravila, pa smo se onda nekako zasitili ali bih sada da obnovim gradivo.;))

    ОдговориИзбриши
  19. Divno su ti ispali :)
    Ja ih pravim već godinama, ali sjećam se svojih ne tako blistavih početaka. Sve u svemu, nakon šta se malo namučiš, stvarno su prekrasni i vrijedni pohvale :)

    ОдговориИзбриши
  20. odlično si napravila štrukle, ja sam ih isto probala po Nadinom receptu i moram priznati da sam oduševljena tijestom, jer tijesto koje sam ja do sada koristila za štrukle nije ni upaola dobro kao ovo

    ОдговориИзбриши
  21. Hvala punooo. Evo me, tu sam, i to bolesna. Navukla sam neki nazeb i sada se borimo, pa ko prezivi pricace... Nadam se da navijate za mene;) Pozdrav svima!!!

    ОдговориИзбриши
  22. Obožavam štrukle, vrijeme je da ih i ja napravim, hvala što si me potsjetila na to.

    ОдговориИзбриши
  23. ah, volim štrukle. iako sam se s njima susrela tek prije 3-4 godine kad sam se preselila u ZG. i onda sam ih tamanila non stop :))

    ove tvoje predobro izgledaju!

    ОдговориИзбриши
  24. Volim štrukle, rijetko ih radim doma , ali nisu loše ni one ledo smrznute :)

    ОдговориИзбриши