SAVIJAČA SA KESTENOM


Visok, razgranat, s’ krošnjama prelivajućih zelenih nijansi u doba jarkog žutila i crvenila, sa poluotvorenim opnama iz kojih viri... Da, to je kesten, plod koji mnogo volim i stablo koje poštujem. Antropolozi kažu, da su ljudi od kuvanog kestena nekada pravili napitak sličan današnjoj kafi. Kesten je mnogim vojskama bio sredstvo preživljavanja, kako u antička vremena tako i u bliskoj prošlosti. Kesten je tokom II svetskog rata mnoge odhranio. Naime, u nedostatku hrane, brašna posebno, kesten je obilno korišćen kako na Balkanu, tako i u Italiji, a posebno Korzici. I danas se u Italiji zadržao običaj pripreme kačamaka tj. palente od kestenovog brašna. 
Obožavam ta stabla. Svoj grad ne bih mogla zamisliti bez njih. Jesenji dani su rezervisani za pečeno kestenje i po koji kesten-pire sa šlagom... Sve ređe jedem dobar kesten pire. Ta, stara poslastičarska škola nestaje, dolaze neki novi trendovi. A, ja uživam u običnim, jednostavnim stvarima, hm. Uživala sam i ovog puta spremajući jednostavan a tako ukusan kolač sa kestenom, koji sam našla u Narodnom kuvaru. Zaista, savršen za ove dane. Da budemo precizni, ovo je pita. Pita sa fantastičnim filom, koji me oduševio i inspirisao za još neke od kolačića. Ali, otom potom. Evo, receptića za Patinu Savijaču sa kestenom.

Potrebno: Za testo: 700 g brašna, 1 supena kašika ulja, 500 ml hladne vode. Za fil: 350 g kuvanog kestena (500 g sirovog), 350 ml mleka, 1 kesica burbon vanil-šećera, 60 g puter, 2 jaja, 60 g šećera, sok od 1 limuna, 2 supene kašike marmelade od šipaka, 25 g listića badema, 50 g sitno seckanih oraha, 1.5 dl kisele pavlake, po potrebi dodati i 3-4 supene kašike prezli. Prah-šećer za posipanje.
Priprema: Skuvati kesten, oljuštiti ga i ispasirati. U šerpicu staviti mleko, dodati puter, vanil-šećer i kesten, pa kuvati dok mleko ne počne da vri i dok masa ne počne da se zgušnjava. Skloniti sa ringle i prohladiti. Umesiti testo od navedenih sastojaka i podeliti u tri jufke, pokriti, pa ostaviti da odstoji 20-ak minuta. Odvojiti žumanca od belanaca, pa belanca umutiti u čvrst sneg. Žumanca penasto umutiti sa šećerom, dodati sok od limuna, marmeladu i kiselu pavlaku pa fino umutiti smesu, a zatim u to dodati prohlađeni kesen, bademe i orahe i sve fino sjediniti. Ukoliko je masa žitka dodati i prezle, promešati i ostaviti sa strane. Kore razvlačiti na pobrašnjavljenom stolnjaku, kao za svaku savijaču. Odstraniti krajeve na kori, blago pouljiti i na svaku naneti trećinu fila. Preklopiti bočne ivice kore, koristeći se stolnjakom, a zatim urolati koru podižući ivicu stolnjaka do sebe. Savijače ređati u pleh blago podmazan uljem ili na pek-papir, pa peći u dobro ugrejanoj rerni na 180-200 stepeni C dok neporumeni tj. oko 25 minuta. Izvaditi pitu, ostaviti da se ohladi, iseći na parčiće željene veličine, posuti šećerom u prahu i služiti. 
Ova pita pridružiće se Vašim receptima rađenim na novembarsku temu, u okviru igrice „Ajme, koliko nas je“.
 

Nale

Biće mi drago ako u komentarima iznesete svoje utiske, kritike i predloge. Hvala vam. Tekstovi i fotografije sa bloga ne mogu se preuzimati bez dozvole autora.

28 коментара:

  1. Ne znam kojim čudom ja ovaj recept u Patinom kuvaru nisam ni videla. Jasno ti je da ću morati ovo da spremim, ne SAMO zato što si ti objavila recept, zato što je iz Patinog kuvara ( a to je već dosta razloga :-) ) nego što sam se oduševila kestenom još u onom namazu i sada bih stvarno volela da počnem da ga koristim redovno, dok ga ima, kao što inače radimo sa kiselim kupusom ili sa paradajzom :-D.
    Mama mi je našla u Narodnom kuvaru u kraljevačkoj biblioteci ( ona tako ode i traži najstarije kuvare po bibliotekama, pa pošto se ne iznose prepisuje u čitaonici :-D ) jednu slanu pitu sa kestenom, ako sam je dobro razumela, možda si je i ti videla, i to baš mislim da spremim ovih dana, da ne propustim opet igricu, i to tvoj krug :-).
    Intimno, stablo kestena takođe jako volim, skoro kao hrast. Ispod jednog ogromnog kestena u dvorištu naše osnovne škole bila je klupa, a iza klupe šumica, e tu sam ja provela osmogodišnje školovanje :-P. Ovo je divno a slike su UKUSNE :-))))).

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Ma, ti si, definitivno, zaljubljena i ja to dobro znam. Nije ni čudo što nisi videla:))) Jasno mi je, draga moja:) Ma, kesten je fabulozan, mnogo je zahvalan za obradu... Ja sam nakupila slatke varijante ali sa slanim nisam zadovoljna, imam nešto ali nije to ono što ja želim. Sviđa mi se onaj tvoj gulaš ali moji neće da jedu kuvani kesten u jelu i sada da ja kuvam gulaš samo za sebe ne ide... A, baš bih probala... Ma, možda im poturim, neće ni znati dok im nekažem, hihihihihii.
      O, pa ti imaš i arhivsku podršku! Bravo za mamu, oduševila si me sa ovim:) E, nisam videla tu slanu verziju, vidiš i meni se dešava:)))) Nadam se tvojim receptićima. Hvala ti, draga <3
      I ja sam imala kesten u školi i pamtim te jesenje dane kao da su juče bili, kada smo ostajali malo posle škole i sedeći na klupicama blenuli u visinu krošnje, naivno, detinje, razgovaravši kako ćemo jedni bez drugih kada završimo osnovnu:))) Kesten, inače, koristim i kao lek. Preventivno koristim losion za noge (protiv vena i sl.) u domaćoj izradi i odličan je. Kada su najgore beogradske vrućine i kada posle celog dana na poslu dođem kući, a noge mi budu kao balvani, samo se istuširam, namažem taj losion i dva naredna dana noge u odličnom stanju... Stvarno je moćan:) Kažu da je dobar i za negu kose. A, med o kestena, to je tek priča:)
      Hvala ti, šteta što ne možemo jedni druge počastiti ovako on-line:)

      Избриши
  2. P.S. Ne znam baš koliko bi moje kore bile bajne, ali vežbati se mora :-P.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Vedžbaj, Bole:))) Prvi se mačići u vodu bacaju, to uvek da ti je na pameti i nemoj sebe mnogo koriti zbog toga. Ali, drugi put ima da rasturaš, mačko:)))

      Избриши
    2. Šta sam se ja mačića nabacala :-P. Nisam znala za ta lekovita svojstva kestena, a ni med nisam nikad probala.
      Moja mama je umela tako prethodnih godina da pobegne sa posla u čitaonicu :-P sad više ne mora da sedi u toj radnji satima ( jer je zatvorena :-P ) pa ima više vremena za recepte jer nema posao :-X.
      Ima Gaga gulaš sa kestenom, mislim da je još bolji od onog na mom blogu, meni se to stvarno dopada. Ja kad spremim nešto što nam se ne sviđa stvarno ne mogu da predstavljam drugima kao nešto ok. Ali opet, znam i ja par njih koji to ne bi okusili ( tuturuturu :-D ).

      Избриши
    3. <3 <3 <3 Videću i Gagin recept, baš sam voljna da probam to.

      Избриши
  3. Super deluje, imam narodni kuvar, mada ga ne prelistavam tako cesto :)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala:) Ne mogu reći da sam potpuno prestala da tražim recepte i inspiraciju na internetu ali da sam to smanjila na nekih 20% - jesam. Uvek kada mi nešto zatreba prvo krenem da listam gomilu knjižica, starih svesaka i Narodni kuvar, pa tek onda odem na net. Postaju mi sve draže te stare, požutele stranice. Na kraju krajeva, bolje se skoncentrišem na recept dok iščitavam iz knjige nego na ekranu:) I, u većini slučajeva rešenje nađem u Narodnom kuvaru:)))

      Избриши
  4. Bravo i za Patu i za Vas ! Ovo je jedan od najboljih recepata sa kestenom koje sam videla, bas mi je zao sto nemam taj Narodni kuvar, toliko je lepih stvari na nasim blogovima odatle izaslo. Pozdrav

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala Vam, Jelena:) Ukoliko to nije Vaša želja, nemojte mi persirati, molim Vas:))) Slažem se da je ovo divan recept sa kestenom i preporučila bih svima da ga isprobaju. Uopšte nije zahtevan a ukus je totalno specifičan.Narodni kuvar je nešto čemu se uvek vraćam i ne bih ga menjala ni za najeksluzivnije zbirke recepata sa odličnim fotkama i slično:) Veliki pozdrav

      Избриши
  5. U dvoristu moje osnovne skole bilo je nekoliko starih stabala kestena, secam se da smo kao deca voleli da skupljamo opale plodove i punimo dzepove za vreme skolskog odmora... kasnije su posekli neka stabla, valjda zbog starosti, i sada neki put prodjem tim putem i bude mi zao sto klinci vise ne mogu da uzivaju u tim igricama kao sto smo mi nekada. A savijaca je bas posebna i nisam nikada probala nesto slicno... ovih dana obilazim prodavnice u potrazi za kestenom (na pijaci ih jos nema), ali sem onih u casicama sa slagom nisam uspela drugi da nadjem, nadam se da cu nesto napraviti do kraja meseca... tu su uvek receptici iz arhive, za rezervu.:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Da li mi veruješ da je i moja priča ista, što se tiče školskih dana i posečenih stabala. Nema ih danas, dvorište škole nije ni upola lepo kao što je bilo. Prođem tuda često, vidim neke nove klince, više to nije osnovna škola sada je srednja i sve se promenilo. A, znaš li da je dobro nositi kesten u džepu ako se boluje od reumatizma. Provereno radi:)))
      Hoćeš da ti pošaljem kesten? Samo ne znam dal bi stigao na vreme:)))) Kod mene u prodvnicama nema sirovog kestena, uglavnom je to pire sa šlagom ili samo pire kao smesa za kolače. Ali, odem ja jedan dan u Interex, gde uopšte nemam naviku da kupujem, i na delu sa voćem i povrćem vidim kestenje. Uzela sam, da probam. Pitam ja, jel' naš ili uvoz? Rekoh da mi ne poture neki GMO:))) Kaže prodavačica: "Naš, valjda, 'de ga znam. Ma, naš sto posto!" Ozbiljno, ovako kaže:)) E, nakon takvog odgovora uzela sam oko 1/2 kg samo da probam. Bio je predivan, krupan, ukusan, fantastičan... I, eto, jedino tamo, što se prodavnica tiče, nađoh kesten. Inače, na pijacama ga ima uveliko:)))

      Избриши
  6. Divan post , kao i savijaca. Kesten ovdje nije mnogo koristen, tako da mi recepti kao sto je ovaj mnogo nedostaju.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala, Jasna:) Pa, dobro, razumem te ali zato ti tamo imaš mnogo drugih ukusnih stvarčica koje mi nemamo priliku probati:)))

      Избриши
  7. Baš ti je lepa ova savijača! Sa domaćim korama je to ono pravo!

    ОдговориИзбриши
  8. Da dobro Suzana kaže s domaćim korama mora biti prava delikatesa.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Zaista sam se prijatno iznenadila ukusom, fil je fantastičan, još kada se rade domaće kore... Eeee, to je to:)

      Избриши
  9. Odlična pita, meni ove godine nije uspjelo uhvatiti domaćeg maruna, slabo je rodio

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala:) Žao mi je što to čujem. Kesten je, stvarno, zahvalna namirnica.

      Избриши
  10. Ovo mi je fenomenalno. Kesten obozavam, samo da sad pohvatam konce a i sve vas, posto dugo nisam obilazila blogove :)

    ОдговориИзбриши
  11. Sviđa mi se ideja, ali kesten je toliko teško očistiti, a tek naći dobar kupovni.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Joj, jeste... Ali ako je za neku pomoc, pre kuvanja uvek makazama ili nozem malo dublje treba zarezati u nakrst kesten i onda kada se skuva lakse se ona opna svlaci, samo povuces zarezani kraj i skoro do kraja se oljusti. Hvala.

      Избриши