GINGERBREAD HOUSE

ili kućica od testa za medenjake.
Nemojte misliti da sam potpala pod uticaj tzv. novogodišnje euforije. Ma, ne, ne ide to uz mene. Ova kućica je proizvod želje da meni dragim klincima učinim zanimljivim i drugačijim Novu godinu i Božićne praznike. To je jedan trio, ponekad je nevaljao, ponekad jako dobar, ponekad zadaje puno briga, a ponekad briga ni na vidiku, koji već desetak godina zauzima mesto u mom životu, na ovaj ili onaj način:). Doduše, do skora je to bio dvojac, ali kako svakom bendu treba bubnjar, tako je ovaj trojac dobio "pravog bubnjara", koji udara u sve što stigne i pritom se njegovom "ritmu" malo ko usprotivi. Taj negov ritam, kako ja sudim, dođe mu nešto kao hard rok sa srpskim etno nasleđem i primesama indijanskog, ratničkog, pokliča:)
Mali-veliki ljudi, neiskvareni, jednostavni a tako uzvišeni, umeju da nam otvore oči i spuste na zemlju onda kada mislimo da smo o životu već sve naučili ili da nas svojim malim rukama najšire zagrle i najtoplije dodirnu. Kada su još maleni, ne mogu da nam svoju filosofiju dočaraju na pravi način samo zato što mi (veliki) u njima vidimo nešto maleno, što još uvek nosi pelene. Međutim, njihova je filosofija primarna, baš ona ortodoksna. Samo što ih mi modifikujemo na naš način, jer smatramo da ćemo im usaditi prave vrednosti našim pogledom na život. A, šta ako one nisu odgovarajuće za njih? No, to je neka druga tema. Da ne širim, bez potrebe.

Volim da usrećim ljude. Rado darujem one koje volim. To je mali krug odabranih ljudi, koji su našli i zadržali svoje mesto u mom životu. Ne mogu da kažem da nije bilo onih koji su moju ljubaznost, dobronamernost i velikodušnost iskoristili. Bilo ih je i više nego što bih pomislila da mogu podneti. Posle kiše uvek dođe sunce, pa je tako bilo i kod mene. Mada, ruku na srce, bilo je i onih čiju pažnju ja nisam mogla da prihvatim. Jednostavno, nešto tu nije "leglo". Fini su to ljudi, ali bila sam nepoverljiva prema njima, naročito iz razloga što ne volim kada se tek upoznam s' nekim a on(i) mi ugađa(ju) i ide(u) "niz dlaku". To uvek u meni izaziva kontraefekat. A, tu su i oni što mi odmah zapamte rođendan ili porodičnog sveca, pa eto ih, zovu, poklanjaju... Doduše, imaju samo tu, jednu, šansu. Šta da radim? To, "nešto" prepoznam, i kada osetim skrivene namere, džaba ti sva dobrota. Jer, mnogo će to mene da košta. A, i koštalo je, u par navrata. Mada, čvrsto verujem da nijedno dobročinstvo nije ostalo nenagrađeno. Možda nije nagrađeno od strane onih kojima je bilo učinjeno ali energija se širila i prenostila – a, to je ono što je najbitnije. Taj međuljudski, brižni, bogougodni odnos pun zahvalnosti, ljubavi i čistog srca ovim postom delim sa vama i želim vam srećnu Novu godinu! Da ste mi zdravi, lepi, veseli, uspešni i da se i dalje družimo prateći šta se u čijoj kuhinjici (za)kuva(va). Šaljem vam veliki pozdrav, zagljaj i poljubac do narednog posta, u kome ćemo sumirati ustiske nakon Novogodišnje noći i Božićnih praznika
 
Prema ovom receptu, uz manje izmene.  
Potrebne namirnice: Začini i praškasti sastojci: 2 kafene kašike đumbira u prahu, 1 kafena kašika cimeta u prahu, ½ kafene kašike karanfilića u prahu, kora od 1 limuna, ¼ kafene kašike soli, ¼ kafene kašike sode bikarbone, 813 g brašna (ja sam koristila pola-pola belo i ražano brašno). Sastojci za topljenje: 275 g demerera šećera, 113 g putera, 180 ml malteksa, 2 supene kašike ruma, 300 ml mleka. Za dekoraciju i spajanje oblika:  80 g kristal šećera - za prozore, 750 g šećera u prahu, 3 belanca klase "S", sok od pola limuna (oko 50 ml), oko 7-8 kapljica crvene i zelene boje za kolače, srebrni i rozikasti sjaj, četkica za nanošenje sjaja, malo "Roki bombona", rolera sa čokoladnim punjenjem, pečurkice, čokoladni mini Deda Mraz, nekoliko čačkalica (za bolje ravnanje icinga i ispravljanje neravnina prilikom dekoracije, tamo gde je potrebno), 4 vreće za dekoraciju (ja sam se poslužila A4 pvc folijama za odlaganje dokumentacije-fantastične su i u ove svrhe, samo im malo-malecno zasecite vrh, i to na onoj strani gde nije beli deo, predviđen za slaganje u registrator).
Način pripreme: Prvenstveno osmisliti kućicu, premeriti dimenzije i prema njima iskrojiti od tvrđeg papira ili kartona šablone koji će služiti kao model po kome će se pripremljeno i ohlađeno testo seći (najbolje sekačem za picu, osim prozora i drugih oblika, manjih dimenzija, gde je potrebno koristiti nož). Šećer, so, malteks (uljem blago namazati posudu u kojoj ćete meriti malteks, kako bi sa lakoćom malteks presuli u šerpicu) i puter kuvati na umerenoj temperaturi dok zavri (oko 10 minuta), a onda dodati mleko i smanjiti (npr. 3 od 6), pa kuvati uz povremeno mešanje dok se šećer u potupnosti ne rastopi i smesa neujednači, a zatim dodati rum. U prosejano brašno dodati đumbir, cimet, kafanfilić, koru limuna, so i sodu-bikarbonu, pa sve dobro promešati kako bi se sjedinilo. Kada se kuvani sastojci sjedine i šećer otopi, vruću smesu ususti u udubljenje u sredini brašna i varjačom zamesiti glatko testo (mešati pet minuta). Ostaviti u vanglici, gde je testo zamešeno, da se prohladi (može da bude vrućkasto, nije strašno). Zatim, masu prepoloviti i usuti u plastične folije ili kese, zatvoriti sa svih strana i spljoštiti ih (da se dobije oblik diska), kako bi se masa ravnomerno hladila. Testo izvaditi iz frižidera nakon 4-6 sati ili ostaviti da prenoći pa sutradan koristiti testo. (Ja nisam imala puno vremena, pa sam testo stavila u zamrzivač 30-ak minuta. Testo se ujedno brzo ohladilo, a bilo je i dovoljno čvrsto da se izrežu precizni šablonski oblici). Ohlađeno testo razvaljati na pobrašnjavljenoj površini (ovde voditi računa o tome da se testo ne lepi za radnu površinu, zato obilno posuti brašnom ili pak, testo razvijati između dva pek-papira) na debljinu do 3 mm. Zatim, prema kartonskim šablonima izrezati prednju i zadnju stranu kuće, kao i bočne ivice i eventualne dodatke (vrata, četiri strane oaka, veranda, krov i stubići za verandu, ograda, stazice...), pa četkicom ukloniti višak brašna i položiti na donju stranu pleha, obloženu pek-papirom i peći u prethodno ugrejanoj rerni na 175-180° C, desetak minuta tj. dok ivice isečenih oblika ne potamne. Ohladiti na ravnoj površini, najbolje na plehu na kome su pečene. Zatim, na isti način rastanjiti i drugu polovinu testa, koja će poslužiti za dve strane krova kao i dodatne jestive ukrase za jelku ili kolačiće. Ceo postupak tanjenja i pečenja testa uraditi kao prvi put. Ispečene delove kućice ostaviti na ravnoj površini 12-24 sata, pa nastaviti rad. Sledeća faza odnosi se na izlivanje prozora tj. topljenje karamela – sve što je potrebno jeste da 80-ak grama šećera istopite dok ne dobije finu, braonkasto-žućkastu boju a zatim, kada su se sve kristalne čestice šećera rastopile, kašikom izlivati oblike veličine prozora na pek-papir. Sačekati da se ohladi, pa špaklom ili spatulom odvojiti od papira. Ona stana koja je okrenuta ka vama uvek ide ka spoljašnjosti kuće i na nju u takom sloju, oko ivica, nanosi se fiksator. Ovako pripremljeni prozori mogu se fiksirati na dva načina. Prvi je da na ivice prozora naneste malo rastopljenog karamela i odmah lepite sa unutrašnje strane kuće, a drugi je da prozore na isti način lepite sa smesom od belanaca i preh-šećera. Ovo se radi dok su stranice kuće nisu zalepljene, jer je tako mnogo lakše za rad. Kao fiksator tj. lepak poslužice smesa od penasto umućenih belanaca, prah-šećera i soka od limuna, koja treba da bude gusta ali dovoljno žitka tj. tečna da se bez problema nanosi na sastave zidova ili krova, kao i svih drugih izrađenih elemenata.
 
Za montiranje tj. spajanje kućice neophodno je da prvo odaberete stabilno postolje na kome će kućica stajati (biti lepljena). Ukoliko želite da je osvetlite iznutra, kako bi se videla svetlost i boja prozora došla do izražaja, predlažem da skalpelom izrežete središni deo kartona i obloge na kome će kućica stajati, kao bi se kasnije tu mogla ubaciti led-lampica, sveća ili jača baterijska lampa. Ovom prilikom ja sam kućicu slala na malo duži put i poslužio mi je karton debljine oko 0.5 cm, koji se pokazao kao postojan. Karton sam obložila pek-papirom i isekla deo u sredini onog dela na kome se nalazi kućica kako bi tu mogao da se ubaci neki "svetleći objekat":). Kućicu spajati royal icingom tj. umućenim belancima i prah-šećerom (bogato namazati donje strane i bočne ivice, kako bi se kućica dobro "uhvatila" i bila što stabilnija, isto važi i za ogradicu, ukoliko je pravite, samo nije potrebno nanositi previše sloja). Takođe, icing će poslužiti za dekorativni uradak, a sve zavisi od vaše ideje i vremena kojim raspolažete. Uz to, koristite boje i sjajeve. Nakon što postavite donji deo kuće tj. stranice, poslužite se teglama ili drugim odgovarajućim podupiračima i ostavite da se dobro osuše 24 sata. Idućeg dana na kućicu možete montirati krov i tu morate imati dovoljno strpljenja kako bi posao bio odrađen:). Samo polako i sve će biti odlično. Kada završite sa lepljenjem kućice, dekorišite je po želji, ukrasite dvorište i royal icingom počnite da ukrašavate jestive ukrase za jelku ili kolačiće, koje ste napravili od ostatka testa. 
Napomena: Ova količina sastojaka je jako izdašna tako da ćete imati dovoljno i za neku veću kućicu od ove na fotkama, koja je imala dimenzije 12d x 10š x 16v i krov dimenzija 20v x 24š, kao i brdo kolačića. Kućica je išla na duži put i uspešno je prevalila oko 150 km, bez ikakvih problema. Doduše, dobro sam je ušuškala u poveću kutiju a i vozač je profesionalni, stari vuk. Tako, dečica su kućicu dobila u originalnom stanju:)! Drago mi je da su, barem to veče, osmesi na njihovim licima sijali jače od najjače mesečine u srebrno, zimsko, povečerje.
 
A, ovo su neki od keksića i jestivih ukrasa za jelku. 
Kako je ovo bio prvi put da pripremam Gingerbread House i ukrase sa ovim testom, moram priznati da sam zadovoljna postignutim. Prvenstveno, deci se jako dopalo i doživeli su pravo malo slavlje, opčinjeni kućicom, a i atmosfera u kući je bila baš prijatna, što mi je i bila želja. A, zatim, što sam iako u stisci s' vremenom (ali sa velikom željom da im priuštim trenutak radosti) i kao neko ko baš i ne smatra sebe veštim u dekorisanju, uspela da sve to izgleda pristojno:)
 I, još jedna od, brzom brzinom, snimljenih fotkica:)

Nale

Biće mi drago ako u komentarima iznesete svoje utiske, kritike i predloge. Tekstovi i fotografije koji se nalaze na blogu ne mogu se preuzimati bez dozvole autora.

18 коментара:

  1. Ovu medenu kucicu zaobilazim svake godine. Ni ove godine se ne usudjujem da je isprobam, mada verujem da bi obradovala neke drage mi osobe, ali bas mi je nekako zahtevna :-) Dok se ja ne odlucim da je napravim uzivacu u ovim tvojim predivnim slikama :)))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. I ja sam tako kao sto ti kazes. Gledala i zaobilazila, jer iskreno nisam znala sta bih sa njom. Ja je ne mogu pojesti:))) A, onda mi je ove godine palo na pamet da bi to moglo biti divno iznenadjenje i tananaaa! Napravih je:) Hvala ti na lepim rečima.<3

      Избриши
  2. Kucica je fenomenalna, a ni keksici ne zaostaju, verujem da ce klinci uzivati.:))) p.s. nikako da napravim medenu kucicu, svake godine se resavam i jednostavno ne stignem, moracu sledece godine za zasucem rukave jos u novembru.:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala, Lanice! Ne mogu reci da nema posla oko nje ali nije to nista ni upola strasno koliko sam ja mislila:) Kada sam ja ovo nekako izvela, za tebe će to biti ko od šale!

      Избриши
  3. I ja, moram priznati odavno planiram da je napravim ali nikako da to i uradim. Predivna ti je, svaka čast!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala, Zoko:) Verujem da ćeš se odvažiti i obradovati tvoje mališane:)

      Избриши
  4. Divna kucica, jos bolji smisao za detalje ! Ja sam je pravila nekada davno dok jos nisam blogovala i dok su mi deca bila manja, nema veceg zadovoljstva:))

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Joj, Jeco, hvala ti puno:))
      Mogu zamisliti kako si ti to lepo uradila, gledajući tvoje sadašnje umeće. Priznajem, i ja sam uživala dok sam je sklapala i ukrašavala:)))

      Избриши
  5. Mnogo ti je lepa, sigurno si uživala praveći je... I još više kad si videla rezultat i utisak koji je napravila kod tog tria!
    Nisam pravila, niti ću - em je pipkavo (a ja nisam neka od strpljenja), em nema dece (nemam unučiće) za koju bih je pravila...
    Tebi želim sve najbolje za nastupajuće praznike! :*

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala, Gago. Njihova reacija bila je šlag na tortu:)
      Sve najbolje:)

      Избриши
  6. Nale, hvala na čestitkama, na ovoj divnoj kućici,svaka čast na upotnosti i strpljenju. Najiskrenije, od srca, želim ti sve najbolje za predstojeće praznike, da ostaneš takva kakva si i da bude, kao i do sada, još mnogo divnih recepata na ovom blogu!

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jaco, hvala na divnim recima:) Svako dobro i čitamo se i u narednoj godinici:)

      Избриши
  7. Nale, medena kućica je zaista medena....možda ću se jednog dana i ja odvažiti da je napravim a dotle ću se diviti tebi i tvojih ruku dela.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Bas tako, Zoki:) Verujem da ces to majstorski odraditi, bas kao i raznorazna peciva, koja su fantasticna u tvojoj izvedbi. Hvala ti puno, draga moja<3

      Избриши
  8. Krasan i topao uvod, kućicu zaobilazim, ali tvoja je super! Sve najbolje ti želi u novoj!

    ОдговориИзбриши
  9. Ne znam da li mi se sviđa kućica ili keksići, sve mi je tako ljepo i odlično si napravila i jedno i drugo, ne samo što je za prvi put nego je baš odlično i jako lijepo. I drago mi je da si ovako razveselila dječicu, mogu samo zamisliti kako su bili sretni kada su ovo sve svidjeli. Odličan mi je i uvod, jako lijepo napisano.
    Draga Nale tebi i tvojima želim sretne i vesele blagdane i Sretnu, zdravu i lijepu Novu Godinu ! Veliki pozdrav i poljubac ti šaljem !

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Baš mi je drago da ti se dopada i hvala ti na komplimentima:)
      Hvala na lepim željama i svako dobro tebi i tvojim najmilijima uz tople pozdrave i puno poljubaca, koje ti saljem:! <3

      Избриши